Çocuğunuz Tuvalet Eğitimine Hazır mı?

Amerikan Hastanesi Pediatri Bölümü'nden Dr. Sinan Mahir Kayıran çocuklarda tuvalet eğitiminin önemiyle ilgili bilgi verdi: Küçük çocukların aileleri açısından tuvalet eğitimi önemli bir dönüm noktasını oluşturmaktadır. Bu konuda ebeveynler, sıklıkla kendi aileleri ya da arkadaşlarına danışırlar. Ancak tuvalet eğitiminde zorluklarla karşılaştıklarında (örneğin çocuğun tuvaletini yapmayı reddetmesi, kabızlık, altına yapma), ebeveynler sıklıkla, çocuklarını takip eden çocuk hekiminden yardım isterler.

Tuvalet Eğitimi 2-3 Yaşında Biter

Temel ilke, çocuk hazır olmadıkça tuvalet eğitimine başlanmamasıdır. Çocuğun bu eğitime hazır olması, bağırsakların veya mesanenin dolduğunun farkında olabilme, idrar ve dışkıyı tutabilme ve sfinkterleri uygun yer ve zamanda gevşetebilme, ayrıca söylenenleri anlayabilme yeteneklerinin kazanılmış olması anlamına gelir.

Gelişimin bu yönleri kuşkusuz aynı zamanda olgunlaşmaz. Bu nedenle genellikle 18-20 aydan önce tuvalet eğitimine başlanmaması uygun olur. Ortalam olarak, çocuklar 18’inci aylarında gelişimsel olarak tuvalet eğitimine başlamaya hazırdırlar ve 2-3 yaşlarında bu eğitim tamamlanır. Bazı çocuklarda bu olgunlaşma daha erken olur; belirli bir eğitime gerek kalmadan çocuk idrar ve dışkısını haber vermeye başlar. Tüm çocukların yüzde 25’inden azı 24 ayda tuvalet eğitimini kazanır, ama çoğu 48 ayda bunu kazanmış olacaktır.

Asla Kızmayın

Tuvalet eğitiminin verileceği zaman ve ortam önemlidir. Anne ve baba, çocuğun rutin yaşamını izleyerek uygun zamanı hissedebilir. Bezinin değişmesi gerektiğinin farkında olduğunu gösterebilen çocuk öğrenmeye hazır olabilir. Ebeveynlerini hoşnut etmek isteyen ve kişisel bakım becerileri göstermek isteyen çocuk tuvaleti kullanmak için motive edilebilir.

Dışkı için bir köşeye giderek bir miktar utangaç davranan çocuk bu fonksiyon için banyo ya da tuvalete yönlendirilebilir. Tuvalete götürülürken koşullanma meydana gelmesi için ‘çiş’, ‘kaka’ gibi kelimeler tekrarlanabilir. Çocuk tuvalet oturağında çok kısa süre oturtulmalıdır.

Eğer başarılı olunursa bu başarıyı destekleyici bir tutum alınmalıdır. Diğer becerilerde olduğu gibi, tekrarlama yararlı, pekiştirme daima yardımcıdır. Çocuğun çabalarını övme şarttır. Tuvalet alışkanlığı kolayca öğretilemezse, bu başarısızlık olarak değerlendirilmemeli ve çocuğu kabul etmiyormuş, ona küsülmüş, kızılmış gibi davranış göstermekten kaçınılmalıdır.

Çocuğun tuvalet zamanı belli olmuyorsa sabah kalkınca, akşamüstü, yatmadan önce, öğle uykusundan önce ya da ana yemek öğünleri sonrası gibi belirli zamanlar denenebilir. Önceleri çocuk oturağa günde 4-5 kez oturtulabilir. Çocuklar oturağı kullanma veya bu sırasındaki kazalar nedeniyle utandırılmamalıdır. Tuvalet eğitiminde, acele ediyormuş ya da söylenilen yer ve zamanda yapmazsa büyükler kendisine kızıyormuş gibi bir duygu yaratılmamalıdır.
 

İlgili Sağlık Konuları