Tatilde Kalp Krizi Riskinizi Yükseltmeyin!

Yılın bu zamanlarındaki yaz şarkıları romantik bir hava yaratıyor. Ancak gerçek şu ki, romantizmin kaçınılmaz baskısı, onlarca zengin yemek çeşitleri ve bardak bardak kokteyller ile birlikte tatiller kalbiniz için çok kötü olabilir.

1. Barışa Bir Şans Verin



Neler aksayabilir: Planlar, alışveriş, paketleme, temizlik, yemek yapma, misafir ağırlama... yapılacaklar listeniz tatillerde kabarır. Bir de üstüne önemli günlerde herşeyin yolunda gitmesi adına beklentileri ekleyince stres seviyeniz artıverir. Artan stres hormonları kan basıncını ve kalp atışlarını artırır, bu da kalp krizine zemin hazırlar.



Ne yapabilirsiniz: Bu sürece biraz huzur katın. Hediye alıp verme günlerini birebir ayarlayın böylece daha az kişi için alışveriş yapmış olacaksınız. Yemek daveti için süpermarketten birkaç hazır yemek seçeneği temin edin ve her gün işlerinizin arasında 5 dakika nefes almaya ayırarak kendinize herşeyin yolunda gideceğini hatırlatın (ve hatta belki de bunu yapmaktan zevk alabilirsiniz) Herkese olduğu gibi siz de tatillerde depresif hissediyorsanız yükünüzü hafifletmek için yakın bir arkadaşınız veya bir uzmanla konuşun.



2. Daha Az Alkolle Neşelenmeye Bakın



Neler aksayabilir: Alkolün içindeki kimyasallar kalp kasınız için zehirleyici ve zarar verici olabilir. Ve aşırı alkol tüketmek, atriyal fibrilasyon denilen, kalbinizin durması, kalp krizi ve felç riskinizin artıran düzensiz kalp atışlarını tetikleyebilir.



Ne Yapabilirsiniz: Düşük kalorili içeceklerin tadına varın, sıcak şarap yerine sıcak elma şarabını tercih edin, akşam yemeğiyle beraber bir kadeh şarap için, şampanya yerine su ve muhabbetin tadını çıkarın...



3. Servis Tabağını Küçültün



Neler Aksayabilir: Araştırmalar gösteriyor ki yüksek yağ oranı içeren bir öğün yemek damarlarınızın 12 saate kadar kan pompalamasını daha etkisiz kılar. Yağ, kan damarlarınızın yüzeyinin kasılmasına yol açarak kan akışı için gereken boşluğu azaltır. Tatillerde birbirini takip eden ziyafetler yüzünden damarlarınız zararı atlatmak için fırsat bulamaz.



Ne Yapabilirsiniz: Bu zamanları bir sürat koşusu olarak değil de yeme maratonu olarak ele alın. Tabağınızı sebzeler, yağsız proteinler ve tam tahıllarla doldurarak daha zengin ikramlara birazcık yer açın.



4. Düzeninizi Bozmayın



Neler aksayabilir: Uzmanlar kalp krizlerinin tatillerde artış göstermesinin nedenini insanların ilaçlarını ve düzenli egzersizlerini atlamalarına bağlıyor.



Ne Yapabilirsiniz: İlaçlarınızı seyahate çıkarken yanınıza almayı unutmayın ve doktor randevularınızı atlamayın. Her zamanki egzersiz seviyenizi koruyun  (günlük yürüyüşünüze ailenizi ve arkadaşlarınızı davet edin). Ancak unutmayın ki sıcaklıklar düştüğünde kan damarları sıkışmaya başlar ve bu da kan basıncını artırır. Bu yüzden açık hava sporlarına yavaşça başlayın ve kalp rahatsızlıklarına karşı risk faktörünüz varsa ağır aktiviteleri başkalarına bırakın.



5. Ne Zaman Yardım Alacağınızı Bilin



Neler Aksayabilir: Bilimadamları tatillerde artan kalp krizi kökenli ölüm oranlarını insanların yardım almak için çok beklemesine bağlıyor. Bazıları rahatsızlıklarını hazımsızlığa bağlarken bazıları da tatil günlerinde bir problem çıkarmak istemeyebilirler.



Ne Yapabilirsiniz: Eğer siz veya bir yakınınız kalp krizinin herhangi bir belirtisini yaşıyorsanız geçmesini beklemeden ambulans çağırın ve en yakın acil servise gidin.



Dr. Mehmet Öz

İlgili Sağlık Konuları