Havasızlık Okul Başarısını Etkiler

Okulların yeni açıldığı bu dönemde aylardır kapalı kalan veya yenilenen, sınıfların havalandırılması öğrenci ve öğretmenlerin sağlığı için son derece önem taşıyor.

Kalabalık sınıflar, kısa teneffüsler ve sınıfların havalandırılmaması,  tavan yüksekliklerinin yetersizliği gibi nedenlerle sınıf ve okul ortam havası aşırı kirlenmektedir.

Dakikada 16-20 defa nefes alıp veriyoruz. Saatte 960 ila 1200 kez olmak üzere günde 23 bin ila 29 bin arasında nefes alıp veriyoruz. Çünkü hava en temel gereksinimimiz. Hava olmadan yaşayamayacağımız için sağlıklı temiz havaya ihtiyaç duyuyoruz.

70 kg ağırlığındaki bir insanın gün boyunca 12.500 litre yani 15 kg hava soluduğunu belirten AFS Boru Sanayi A.Ş Yurtiçi Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Bahadırhan Tari, aynı kişinin günde ortalama 2 kg sıvı ve 1 kg katı gıda tükettiğini hatırlatarak, insanın biyolojik varlığını sürdürebilmesi için dışarıdan alması gerekenlerin yüzde 84’ünün sağlıklı temiz hava olduğunu vurguladı. Temiz havanın en önemli ihtiyacımız olduğunu söyleyen Tari, soluduğumuz havanın tükettiğimiz gıdalardan daha önemli olduğunun altını çizdi.

SINIFLARDA TEMİZ HAVA İHTİYACI EVLERDEN 10 KAT DAHA FAZLA

Sırası, sandalyesi, masası, boyası yenilenen ve uzun süredir kapalı kalan sınıfların havalandırılmasının öğrenci ve öğretmen sağlığı için çok önemli olduğunu söyleyen Tari, görüşlerini şöyle dile getirdi: “Sınıflar, kalabalık olması nedeniyle evlerden 10 kat daha fazla temiz hava gerektirir.  Parfümler, saç spreyleri, mobilya cilaları, halı ve iplik boyaları, tutkal, yapıştırıcı ve sızdırmazlık malzemeleri, kontraplaklar, dolaplar, mobilyalar, tavan ve döşeme malzemeleri vb. hayatımızın her anında olan malzemelerin içerdiği organik bileşenler, kurşun, toz, asbest ve radon gibi kirleticilerin sınıf havası içerisindeki yoğunluğu sınırlandırılmalıdır. Bu da ancak sınıfların mekanik olarak havalandırılmasıyla sağlanabilir.”

SAĞLIKLI VE TEMİZ HAVA MUTLULUK KAYNAĞI

Sınıflarda karbondioksit seviyesinin 1000 ppm üzerine çıkmaması gerektiğini söyleyen Tari, şunları vurguladı: “ Açık havadaki karbondioksit miktarı 400 ppm. Yani açık havada milyonda 400 parçacık karbondioksit var. Bol, temiz ve sağlıklı hava insana huzur ve zindelik verir, mutlu eder. Bu nedenle kapalı alanlardaki karbondioksit miktarını ne kadar 400 ppm seviyesine çekebilirsek o kadar iyi sonuç elde ederiz.”

Sınıflarda taze havanın önemine değinen Tari, şunları söyledi: “Sınıflarda kişi başı taze hava miktarı saatte 11 m3 ‘ün altına asla düşmemeli. Ortalama kişi başı taze hava miktarı saatte 16 m3  olmalı. İdeal, hedeflenmesi gereken taze hava miktarı ise saatte 26 m3 olmalı”

‘YAŞAMIMIZIN 6'DA 1'İ OKULDA GEÇİYOR"

Her öğrenci ilköğretimden üniversiteyi bitirinceye kadar okul binaları içinde yaklaşık 20 bin saat hava teneffüs etmektedir. İnsanların yaşam sürelerinin 6’da birini okullarda geçirdiklerini ifade eden Tari, “ Ülkemizde basık tavanlı, mekanik havalandırmasız kalabalık sınıflarda, pencerelerin soğuktan açılamadığı soğuk kış günlerinde iç hava kalitesi problemleri yoğun şekilde yaşanıyor. Öğrencilerin bu dönemlerde hastalıklardan dolayı devamsızlıkları artmakta, astım ve bronşit gibi rahatsızlıklarında artış gözlenmektedir.“ diye konuştu.

İÇ HAVA KİRLİLİĞİ EN ÇOK ÇOCUKLARI ETKİLİYOR

Çocukların iç hava kirliliğine karşı yetişkinlere kıyasla daha hassas olduğundan dolayı okullarda havalandırmanın iki kat daha önemli olduğunu vurgulayan Tari, iç hava kalitesine ilişkin şunları kaydetti: “ İç hava kalitesine ilişkin önlemlerin alınmaması veya yetersizliği karbondioksit  oranının artmasına neden olur. 1000 ppm üzeri karbondioksit, uyku isteği, baş ağrısı ve konsantrasyon bozukluğuna neden olur. Öğretmenlerin ders anlatma, öğrencilerin dersi anlama olanağı ortadan kalkar. Sık sık ve uzun süreli 2500 ppm üzeri karbondioksit solumak, bırakın ders anlatmayı veya anlamayı, çok ağır ve geri dönülemez sağlık sorunlarına yol açar. Göz, kalp, solunum sistemi, beyin gibi önemli organlarımızda kalıcı hasarların oluşumuna neden olur.”

SINIFLAR MEKANİK OLARAK HAVALANDIRILMALI

İç hava kirleticilerine maruz kalan öğrenci ve öğretmenlerde konsantrasyon kabiliyetinin azaldığına dikkat çekerek, tüm öğrenme ve öğretme süreçlerinin zarar görebileceğini söyleyen Tari, sözlerini şu şekilde tamamladı: “ Sınıflar kesinlikle mekanik olarak havalandırılmalı. İç hava kalitesi problemlerinin en etkili çözümü tüm sınıfların ve koridorların mekanik olarak havalandırılmasıdır. İyi tasarlanmış ve uygulanmış bir mekanik havalandırma sistemi sınıflardaki karbondioksit miktarını kontrol altına almakla birlikte, diğer kirleticilerin olumsuz tesirlerini de ortadan kaldırır. Bunun yanında okul idarecilerinin, eğitmenlerin, personelinin ve öğrencilerinin soluduğumuz hava ve kirleticiler ile iç hava kalitesi konusunda uzman kişiler tarafından eğitilmesi gereklidir.”

İlgili Sağlık Konuları