Peki, pek çok çocuk için özgürlük anlamına gelen tatilin bitmesi nasıl duygusal değişimler meydana getiriyor? Sorun yaşayan çocuklara nasıl davranılmalı? İşte DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Çocuk ve Genç Bölümü Uzman Psikolog Şeyda Özdalga'dan okula dönüşte hem öğrencilerin hem de ailelerin psikolojisini rahatlatacak öneriler…
Okulların kapanması ile başlayan uzun yaz tatilini birçok öğrenci, ya aileleri ya da aile büyükleri ile dinlenerek, eğlenerek geçirdi. Yurt içi ve yurt dışında yaz kamplarına, okullarına giderek; spor, sanat, yabancı dil etkinliklerine katıldı. Denizin, havuzun, güneşin, sokakların keyfini çıkardı. Çoğunluğu, istedikleri saatte yatıp, istedikleri saatte kalktı. Yemek düzenlerini değiştirdi. Ancak tatil yakında sona eriyor. Üç ay boyunca öğrencilerin alıştığı özgürlük günleri bitiyor. Düzen, program, çalışma demek olan "okul dönemi" artık kapıda.
Bilinen yeni düzene geçişte çocuklarda, okulun başlamasıyla ilgili davranışsal ve duygusal sorunlar görülebildiğini anlatan DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Çocuk ve Genç Bölümü Uzman Psikolog Şeyda Özdalga; ödevlerini erteleyen, yapamayan, arkadaş ilişkileriyle ilgili sosyal sorun yaşayan, akademik başarılarıyla ilgili öğrenme, dikkat problemi olan, öğretmenle ve okulla ilgili olumsuz anıları olan çocukların, şikâyetlerini dile getirmeye başlayabileceklerini belirtiyor.
Özdalga, "Yaz tatili boyunca çocuklar, televizyonun kumandasına daha çok sahip oldu, bilgisayar oyunlarıyla daha sınırsız oynadı. Bazıları tatil ödevlerini hemen bitirdi, bazıları bitirmek üzere, bazıları ise sonraya ertelediği için yetiştirememe telaşında. Bu nedenle; yüklü bir sınav temposuna hazırlananlar, tatilin eğlencesine doyamayanlar, isteksizler ve dersler, arkadaşlar, okul, öğretmenler gibi konularda endişe taşıyanlar bu dönemde sıkıntı yaşayabiliyor" diyor.
Uyum sağlamanın da kuralları var…
Keyifli ve rahat dönemden, sınır, disiplin, kurallar, sınav maratonu dönemine geçişte uyum sağlamanın da bazı koşulları olduğunu anlatan Özdalga, "Öğrencilerde görülebilecek, derslere adapte olamamak, dikkat, konsantrasyon ve ders performansıyla ilgili davranışsal sorunlar ile öfke, yorgunluk, isteksizlik gibi duygusal sorunların düzenlenmesi bazı koşullara bağlıdır. Okulu ve dersleri sevmeyenler, öğrenme, dikkat ve sosyal sorunlar yaşayanlar; okul kaygısını ve fobisini daha çok yaşamaktadır. Tatilde, planladıkları gibi hem dinlenip hem eğlenenler hem de ödev sorumluluklarını yerine getirenler daha rahat olurlar" diyor.
Uzun yaz tatili sonunda öğrencilerin; okulunu, arkadaşlarını, öğretmenlerini, sınıfını merak ettiğini, özlem gidermenin ve tatil anılarını paylaşmanın heyecanını da yaşadığını anlatan Özdalga, "Çocuklar bu dönemde, yavaş yavaş sıkılmaya başlayıp boş geçen zamanlarının yerine, okul dönemi boyunca uygulayacakları yeni kararlar almaya da başlar. 'Arkadaş ilişkilerine daha dikkat edilecek, dersler daha dikkatli dinlenecek, ödevler daha düzenli yapılacak, sınav maratonu için hedeflere uygun çalışılacak' gibi kararlar, onların okula uyum süreçlerinin destekleyicisi olur" diyor.
Peki, tatil sonrası en az birkaç hafta süren uyum sürecinin öncesinde ve sonrasında aile, öğrenci ve öğretmenler nelere dikkat etmeli? İşte DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Çocuk ve Genç Bölümü Uzman Psikolog Şeyda Özdalga'nın önerileri…
Okul dönemi saatine bedenin alışması için yatma ve kalkma saatleri; aşamalı olarak okul dönemindeki düzene sokulmalıdır.